Dyani White Hawk
"She Gives (Quiet Strength)" series
Located on Level 1
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Transcript:
Hi, my name is Dyani White Hawk and I'm here to talk to you about the Speaking to Relatives exhibition.
The Quiet Strength series is the moment where I basically decided that the reference to these art forms didn't need to be a supporting character within a larger narrative but was strong enough to be the central narrative and could occupy the entire composition of the work.
So the first in the series, Untitled (quiet strength) was created over a gold background, and it was simply monochromatic pastels that come together to create the illusion of a monochromatic painting. But, these subtle shifts in color represent the subtle shifts in the natural materials in porcupine quills, or the subtle shifts that you achieve when you stack many beads of the same color into organized rows - you'll get a shift in the way that the light hits them. You get a shift in the way that our eyes read those colors because of the repetition, because of light and shadow. That rhythm and that repetition provide dance and movement. So, the choices in the paint palette and the colors are made to emulate that dance, that light, that movement that you see in porcupine quillwork and lane stitch beadwork.
The first piece was entirely covered in monochromatic white brushstrokes that were meant to emulate porcupine quillwork and lane stitch beadwork. This series is really meant to push back against imposed hierarchies that have uplifted a certain materials in our artistic history, such as gold, marble, oil paint, canvas, and materials that are associated with certain artists and have devalued, natural materials such as porcupine, quills, or leather or plant fibers or fabric; things that are associated with essentially Black and brown folks and women.
By burying an underpainting of gold, I'm placing the references to the legacy of quillwork and bead work on top of this gold surface and therefore bringing forward and honoring the history of these art forms, which have historically been upheld by women. These art forms upheld and practiced by Native women are also the foundation of abstraction on this continent. And so by honoring that legacy through acknowledging their contributions to the artistic history of this continent, I am presenting opportunities for people to think about the way that we tell our artistic histories in a more inclusive and honest manner.
Transcripción:
Hola, mi nombre es Dyani White Hawk y estoy aquí para hablarles sobre la exhibición Hablando con Familiares.
La serie Fortaleza Serena es el momento en el que básicamente decidí que la referencia a estas formas de arte no necesitaba ser un personaje secundario dentro de una narrativa más amplia, sino que era lo suficientemente fuerte como para ser la narrativa central y podía ocupar toda la composición de la obra.
Así que el primero de la serie, Sin título (Fortaleza Serena) se creó sobre un fondo dorado, y fueron simplemente pasteles monocromáticos los que se unieron para crear la ilusión de una pintura monocromática. Pero estos sutiles cambios de color representan los sutiles cambios en los materiales naturales de las púas de puercoespín, o los sutiles cambios que se logran cuando se apilan muchas cuentas del mismo color en filas organizadas: se obtiene un cambio en la forma en que la luz los golpea. Se obtiene un cambio en la forma en que nuestros ojos leen esos colores debido a la repetición, debido a la luz y la sombra. Ese ritmo y esa repetición dan baile y movimiento. Por lo tanto, las elecciones en la paleta de pintura y los colores están hechos para emular ese baile, esa luz, ese movimiento que se ve en el trabajo con púas de puercoespín y el trabajo con abalorios de puntadas.
La primera pieza estaba completamente cubierta con pinceladas blancas monocromáticas que pretendían emular el trabajo de púas de puercoespín y el trabajo de abalorios de puntadas. Esta serie realmente pretende hacer retroceder las jerarquías impuestas que han elevado ciertos materiales en nuestra historia artística, como el oro, el mármol, la pintura al óleo, el lienzo y los materiales que están asociados con ciertos artistas y han devaluado materiales naturales como el puercoespín, plumas, cuero o fibras vegetales o tejidos, es decir, cosas asociadas esencialmente con personas y mujeres negras y o de piel marrón .
Al enterrar una pintura base de oro, coloco las referencias al legado del trabajo con plumas y cuentas sobre esta superficie de oro y, por lo tanto, traigo a la luz y honro la historia de estas formas de arte, que históricamente han sido defendidas por mujeres. Estas formas de arte defendidas y practicadas por mujeres nativas son también la base de la abstracción en este continente. Y así, al honrar ese legado a través del reconocimiento de sus contribuciones a la historia artística de este continente, estoy presentando oportunidades para que las personas piensen sobre la forma en que contamos nuestras historias artísticas de una manera más inclusiva y honesta.