Dyani White Hawk
Porcupine quillwork

Located on Level 1


Informative Text

Transcript:

Hi, my name is Dyani White Hawk and I'm here to talk to you about the Speaking to Relatives exhibition. 

For years within my practice, I have referenced the art forms of porcupine quillwork and lane stitch beadwork, both of which are quintessential Lakota art forms. Porcupine Quill work is an art form that is still active today, but is a truly Indigenous art form that utilizes solely gifts from this land base and has been practiced for generations pre-contact and the art form continues to be practiced today. 

Porcupine Quill work has been practiced by tribes across the continent, essentially everywhere that porcupines, roamed, and still do, and in different forms and techniques, different styles, uh, designs and patterns across different tribal nations and the quills are collected off of the porcupine, cleaned, sorted, died and applied with various different stitches and techniques across different tribal nations. Tribes have established a kind of common aesthetics within each tribe and across different regions. You can see examples of Lakota-specific aesthetics in quillwork. In some of my paintings where I'm referencing the art form of porcupine quillwork via paint. So if you look to the painting Dream, there's a central medallion on that moccasin top, and that emulates a porcupine quillwork through paint. 

I would encourage you to also take the time to do a quick Google search of porcupine quillwork, looking around at the different styles and different techniques, because it's really a broad and a beautiful art form that comes in many different styles. But it's the precursor to bead work. So before glass beads were available through trade on this continent via relationships with non-native people, quillwork was the predominant form of adornment on Lakota people's clothing, and it's a really important and a foundational artistic practice within Lakota art history.


Informative Text

Transcripción:

Hola, mi nombre es Dyani White Hawk y estoy aquí para hablarles sobre la exhibición Hablando con Familiares

Durante años dentro de mi práctica, he hecho referencia a las formas de arte del trabajo con púas de puercoespín y el trabajo con cuentas para abalorios, ambas formas de arte Lakota por excelencia. El trabajo de la púa de puercoespín es una forma de arte que todavía está activa en el presente, pero es una forma de arte verdaderamente indígena que utiliza únicamente los obsequios de esta base terrestre y se ha practicado durante generaciones antes del contacto. La forma de arte continúa practicándose en la actualidad.

El trabajo de las púas de puercoespín ha sido practicado por tribus de todo el continente, esencialmente en todos los lugares donde los puercoespines vagaban y aún lo hacen, y en diferentes formas y técnicas, diferentes estilos, diseños y patrones en diferentes naciones tribales. Las púas se recolectan de un puercoespín limpiado, clasificado, muerto y aplicado con varios puntos y técnicas diferentes en diferentes naciones tribales. Las tribus han establecido una especie de estética común dentro de cada tribu y en diferentes regiones. Puede ver ejemplos de la estética específica en el bordado de los Lakota. En algunas de mis pinturas hago referencia a la forma de arte de las púas de puercoespín a través de la pintura. Entonces, si miras la pintura Sueño, hay un medallón central en la parte superior de ese mocasín, y eso emula una púa de puercoespín a través de la pintura. 

Los animo a que también se tomen el tiempo para hacer una búsqueda rápida en Google de púas de puercoespín, mirando los diferentes estilos y diferentes técnicas, porque es realmente una forma de arte amplia y hermosa que viene en muchos estilos diferentes. Pero es el precursor del trabajo con cuentas. Entonces, antes de que las cuentas de vidrio estuvieran disponibles a través del comercio en este continente por las relaciones con personas no nativas, el trabajo de bordado era la forma predominante de adorno en la ropa de la gente Lakota. Es una práctica artística muy importante y fundamental dentro de la historia del arte Lakota.