Dyani White Hawk
Bead and lane stitch work
Located on Level 1
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Transcript:
Hi, my name is Dyani White Hawk, and I'm here to talk to you about the Speaking to Relatives exhibition.
Once beads became available via trade, the women that were practicing porcupine quillwork were able to incorporate these glass seed beads into their already established artistic practices and aesthetics. And the glass seed beads were a really natural transition of use of material and they enabled artists to play with this new material that brought with it durability in the material. So porcupine quills are a natural material that can break down over time or be damaged with too much stress or friction or something of the sort. And so glass seed beads are this super resilient material. They come in a variety of colors. They don't have to be dyed. There's not this rigorous preparation of the material before you even sit down to start utilizing the material. So I can just imagine the thrill that must have come with the introduction of glass seed beads, and you can see how impactful that was over time as Lakota people and artists from Northern and Southern Plains, you know, took this beautiful new material and really ran with it.
And that legacy is so apparent today where, you know, now when people think of these glass seat beads, which are European-based made materials, they often equate Northern and Southern Plains artwork with this specific material.
So the Quiet Strength series draws from these histories, the history of the use of porcupine quillwork and the use of lane stitch beadwork, which you can see exampled in a few of the paintings in the exhibition, that technique of lane stitch can be seen on Untitled, Blue and White Stripes (The History of Abstraction), Untitled (turquoise), Untitled (blue and gold), and Untitled (coral, turquoise and yellow). So this form of lane stitch beadwork is just the stacking of generally it's somewhere between eight and 11 seed beads and a vertical column, and then those columns are parallel across the surface of the work. And that stitch is the most widely practiced technique in Lakota beadwork. So in a number of paintings over the years, I've referenced these two art forms, porcupine quillwork and lane stitch beadwork via paint. It has been a kind of character within larger narratives in various paintings over the years. You can see that example in the painting titled to Seeing you can also see it exampled in the painting title, Dream, and Čaŋté Skúya (Sweetheart) where I'm using paint to emulate these art forms to emulate porcupine, quillwork and lane stitch beadwork, paying tribute to the legacy of these amazing native artists and local artists and the use of these art forms and the motifs and aesthetics that have been passed down for generations within our tribal nations.
Transcripción:
Hola, mi nombre es Dyani White Hawk y estoy aquí para hablarles sobre la exhibición Hablando con Familiares.
Una vez que las cuentas estuvieron disponibles a través del comercio, las mujeres que practicaban el trabajo con púas de puercoespín pudieron incorporar estas cuentas de semillas de vidrio en las prácticas artísticas y estéticas ya establecidas. Las cuentas de semillas de vidrio fueron una transición muy natural del uso del material y permitieron a los artistas jugar con este nuevo material que trajo consigo la durabilidad del material. Entonces, las púas de puercoespín son un material natural que puede romperse con el tiempo o dañarse con demasiado estrés o fricción o algo por el estilo. Pero las cuentas de semillas de vidrio son un material súper resistente. Vienen en una variedad de colores. No es necesario teñirlos. No existe esta preparación rigurosa del material incluso antes de sentarse para comenzar a utilizar el material. Así que puedo imaginarme la emoción que debe haber surgido con la introducción de las cuentas de semillas de vidrio. Y pueden ver cuán impactante fue eso con el tiempo, ya que la gente y los artistas Lakota de las praderas del norte y del sur, ya saben, tomaron este hermoso material nuevo y realmente comenzaron a usarlo.
Y ese legado es tan evidente hoy en día donde, ya saben, ahora, cuando la gente piensa en estas cuentas de vidrio para asientos, que son materiales fabricados en Europa, a menudo equiparan las obras de arte de las praderas del norte y del sur con este material específico.
Entonces, la serie Fortaleza Serena se basa en estas historias, la historia del uso del trabajo con púas de puercoespín y el uso del trabajo con cuentas de puntadas, que puede ver como ejemplo en algunas de las pinturas de la exposición, esa técnica de punto de carril se puede ver en Sin título, Franjas azules y blancas (La historia de la abstracción), Sin título (turquesa), Sin título (azul y dorado) y Sin título (coral, turquesa y amarillo). Entonces, esta forma de trabajo con cuentas de puntadas es solo el apilamiento de generalmente entre ocho y 11 cuentas de semillas y una columna vertical. Luego esas columnas son paralelas a lo largo de la superficie del trabajo. Y esa puntada es la técnica más practicada en el trabajo de cuentas Lakota. Así que, en una serie de pinturas a lo largo de los años, he hecho referencia a estas dos formas de arte, el trabajo con púas de puercoespín y el trabajo con cuentas de puntadas a través de la pintura. Ha sido una especie de personaje dentro de narrativas más amplias en varias pinturas a lo largo de los años. Puede ver ese ejemplo en la pintura titulada Ver. También puede verlo ejemplificado en el título de la pintura, Sueño y Čaŋté Skúya (Cariño) donde uso pintura para emular estas formas de arte, para emular el puercoespín, el trabajo con púas y el trabajo con cuentas y puntadas, rindiendo homenaje al legado de esos increíbles artistas nativos y artistas locales y al uso de estas formas de arte y los motivos y la estética que se han transmitido de generación en generación dentro de nuestras naciones tribales.