Clarissa Tossin
Valuable Element


Informative Text

Transcript

Hello, my name is Clarissa Tossin, and I am here to talk about my exhibition, Falling From Earth.

The work Valuable Element came from this inquiry into, what is the most valuable thing on the Moon at the present moment to justify all the expenditure of going to the Moon and extracting it? So, what is really behind the Moon mining initiative?

And then I started doing this work, which is a conceptual gesture in which the image of the Moon is erased over and over by folding the paper and creating a certain topography that overlays over this NASA image of the Moon, and also by erasing with a sand paper, layers and layers of the ink that is on the paper.

It's really negotiating this difficult place of natural resource extraction, which impose a certain landscape and a certain imprint on our planet, and how that might start happening on the Moon, and collecting this inkjet dust is a valuable thing.

And while I was doing this work, in conversations with the curator, Miranda Lash, we thought, "What if we actually had some real Moon dust?" And we started investigating how to get that. I'm so pleased that NASA has been so supportive of this exhibition and we were able to borrow a small amount of a Moon dust sample collected during the Apollo 11 mission, and the Moon rock comes from the Apollo 17 mission.

The samples were collected as part of a scientific investigation, but unfortunately the findings might nurture different kinds of initiatives in the future.

 


Informative Text

Transcripción

Esta es una traducción del texto original enviado en inglés por la artista.

Hola. Mi nombre es Clarissa Tossin y estoy aquí para hablar sobre mi exposición Falling from Earth (Cayendo desde la Tierra).

El elemento más valioso surgió de esta investigación sobre qué es lo más valioso de la luna en el momento actual para justificar el gasto de ir a la luna y extraerlo. Entonces, ¿qué es lo que realmente está detrás de la iniciativa de minería lunar? Empecé a hacer este trabajo que es un gesto conceptual en el que la imagen de la luna se borra una y otra vez doblando el papel y creando ciertas topografías que se superponen sobre la imagen de la luna y también borrando con un bolígrafo capas y capas. de la tinta que es el papel. Realmente está negociando el lugar difícil de la extracción de Recursos Naturales que impone un cierto paisaje y una cierta huella en nuestro planeta y cómo eso podría comenzar a suceder desde la luna.

Recoger el polvo es algo valioso y luego, cuando yo estaba haciendo este trabajo, tuve una conversación con la curadora, Miranda Lash, y pensamos: “¡Ah! ¿Qué pasa si en realidad tenemos algo de polvo lunar real? Comenzamos a investigar cómo obtenerlo y estoy muy contento de que la NASA haya apoyado tanto esta exhibición, y pudimos tomar prestada una pequeña cantidad de luna, la muestra recolectada durante la misión Apolo 11 y la roca lunar proviene de la misión Apolo 17. Las muestras fueron recolectadas como parte de una investigación científica, pero me temo que los hallazgos pueden nutrir diferentes tipos de iniciativas en el futuro.