Jason Moran: Bathing the Room with Blues
Chess by Lorna Simpson
Lower Level
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Jason Moran discusses the meaning behind his musical composition for Chess by Lorna Simpson.
Transcript:
Hi, this is Jason Moran. Lorna Simpson is an artist who has always been using sound in her work from her early meditations about John Coltrane, growing up in her house and hearing music that her parents would play on the record player. And so in our conversation, she was looking for a song or a feeling that was as if the piano was playing against itself, too, just as the images of her, [as] an aging man and an aging woman, are playing against themselves in a game of chess. That this improvisation that I've made is around this idea that the hands begin to move into one another and away from one another. And that that ping pong between the hands becomes its own thing.
Transcripción:
Esta es una traducción al español de las palabras de Jason Moran. Lorna Simpson es una artista que siempre ha utilizado sonido en su trabajo, desde sus meditaciones tempranas en torno a John Coltrane, creciendo en su casa y escuchando música que sus padres tocaban en un toca-discos. Así que en nuestra conversación, ella estaba buscando una canción o un sentimiento que era como si el piano se tocara en contra de sí mismo, también, justo como las imágenes de ella, como una mujer envejeciendo y un hombre envejeciendo, y que estás jugando contra sí mismos una partida de ajedrez. Esta improvisación que cree se centra en esta idea de que las manos comienzan a moverse hacia la otra y al mismo tiempo alejarse de sí mismas. Y el ping-pong entre las manos se convierte en algo por sí mismo.
Jason Moran discusses his philosophy on collaborating with Lorna Simpson and other artists as well as why he chose to include Chess in his MCA Denver exhibition.
Transcript:
Hi, this is Jason Moran. With any collaborator, I'm looking for someone to challenge my ideas. When I'm in a band, I think of my role as the pianist is to charge the atmosphere of the songs that I'm being hired to perform. But with a visual artist, I'm looking to find a way to help score the work that they might consider a still or a moving image.
Each collaborator is distinct. They do not use the same language to define what their goal is. I have to translate what they have in mind and then offer something to it that I think might help catapult the work to another level. from Glenn Ligon to Kara Walker to Carrie Mae Weems and Lorna Simpson, Stan Douglas, these artists are looking for sound to help the work achieve a new level.
In that way, music has often been the invisible vitamin that works continue to ask for. In each collaborator, when we start our conversation, it's around how can we elevate the work? How can the sound elevate the piece? I also think that having Deborah Roberts up in the sky in her gallery and Lorna Simpson on the bottom floor, that these two women also are exceptional in how they craft what we see as viewers. I wanted to make sure to include Lorna as part of this conversation that she has been a major influence on the work that I make.
Transcripción:
Esta es una traducción al español de las palabras de Jason Moran. Con cualquier colaborador, busco a alguien que pueda desafiar mis ideas. Cuando formo parte de una banda, pienso que mi rol del pianista debe cargar el ambiente de las canciones por las que se me contrata. Pero con un artista visual, estoy buscando una manera de registrar el trabajo que ellos consideran estático o una imagen en movimiento.
Cada colaborador es diferente. No utilizan el mismo lenguaje para definir su meta. Tengo que traducir lo que tienen en mente y después ofrecer algo que yo creo que pueda catapultar la obra a otro nivel. Desde Greg Ligon a Kara Walker a Carrie Mae Weems y Lorna Simpson, Stan Douglas, estos artistas buscan que el sonido ayuda a la obra a alcanzar otro nivel.
De esa manera, la música ha comúnmente sido la vitamina invisible que las obras piden. En cada colaborador, cuando comenzamos una conversación, se trata de cómo podemos elevar la obra. Cómo puede el sonido elevar la obra. También creo que es importante tener a Deborah Roberts en el cielo en su galería y a Lorna Simpson en la planta baja, que estas dos mujeres son excepcionales en su forma de moldear lo que vemos como espectadores. Quería asegurarme de incluir a Lorna como parte de esta conversación, ya que ella ha tenido una increíble influencia en mi trabajo.