About the exhibition
For his first solo museum exhibition, Ken Gun Min focuses on one of the major throughlines in his practice: landscapes and the natural world. Featuring expansive paintings from the last six years, The Lost Paradise foregrounds Min’s use of real and imagined landscapes, through which he explores issues such as race, gender, sexuality, and immigrant experiences. In these works, Min creates new ecologies where dense, richly-textured compositions serve as metaphors for human experiences of desire, loss, and power.
Born in Seoul, South Korea in 1976, Min studied Western painting technique and art history in Seoul before moving to California. Min often reckons with the cultural transition from South Korea to the United States through his painting practice, merging Western-style oil paints and Korean pearl pigments on raw canvas to depict prismatically colorful landscapes, sometimes with animals and figures. The paintings are often inspired by real events at sites in Los Angeles (where the artist resides), current events, and locations from the artist’s own memory and imagination. These lushly rendered scenes—frequently embellished with embroidery, beading, and found textiles—depict the natural world as an enigmatic place ripe with beauty and the sublime, but also with turmoil, melancholy, and contradiction.
Curated by
Leilani Lynch, MCA Denver's Associate Curator
On view from Friday, March 8 to Sunday, May 26, 2024
Ken Gun Min: El paraíso perdido
Para su primera exposición personal en un museo, Ken Gun Min se enfoca en un gran hilo conector en su trabajo: paisajes y el mundo natural. Mostrando pinturas expansivas de los últimos seis años, El paraíso perdido trae al frente el uso de paisajes reales e imaginados por Min, con los que explora temas en torno a la raza, el género, la sexualidad y la experiencia migrante. En estas obras, Min crea nuevas ecologías en donde las composiciones densas y ricas en textura son metáforas de las experiencias humanas de deseo, pérdida y poder.
Nacido en Seúl, Corea del Sur en1976 Min estudió la técnica artística de pintura occidental e historia del arte antes de mudarse a California. Min comúnmente trata con el tema de la transición cultural de Corea del Sur a los Estados Unidos de Norteamérica a través de su práctica con la pintura, uniendo estilos de pintura de oleo occidentales y pigmentos de perla coreanos sobre lienzos en crudo para representar paisajes prismáticos coloridos, en ocasiones con figuras y con animales. Las pinturas comúnmente toman inspiración de eventos reales en lugares de Los Ángeles (donde el artista reside), acentos actuales y ubicaciones enraizadas en la memoria e imaginación del artista. Estas escenas exuberantes—frecuentemente embellecidas con tejidos y abalorios y textiles encontrados—muestran al mundo natural como un lugar enigmático lleno de belleza y de lo sublime, pero también como un lugar de agitación, melancolía y contradicción.